Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Felsökning av Core

Ingen kontakt med- eller Fel vid anslutning till Core i kassan. Nedan finns ett antal guider med förklarande bilder på hur du kan felsöka Core.

Kontrollera om du har internetanslutning till kassan

  1. Tryck på den runda ikonen högst uppe i vänstra hörnet i kassan.
  2. Välj sedan Licenser i menyn. Tryck sedan på Uppdatera.
  3. Om du har dagens datum och rätt klockslag i rutan Senast uppdaterad så har du internetanslutning och går vidare till nästa avsnitt nedan.
  4. Om du inte får dagens datum och rätt klockslag här får du sannolikt meddelandet Kommunikator kunde ej startas där det på bilden står Licenser är uppdaterade. Då har du inte internetanslutning i kassan. Prata med den som ansvararför ert nätverk i butiken och sätt kassan ’Offline’ enligt guide Sätt kassan i offlineläge tills du har internetanslutning till kassan igen.

Felsökning av Core


Sätt kassan i offlineläge

  1. Tryck på fliken Cash IT Core i kassans menyrad.
  2. Om du är inloggad med rättighet att Sätta kassan i Offlineläge kommer trafikljuset se ut enligt bild nedan. Det är viktigt att du bara trycker en gång på trafikljuset och väntar tills det står Offline och den lyser rött. När det gör det så kontaktar du vår support.Felsökning av Core2
  3. Om du inte har rättighet kommer trafikljuset att se ut enligt bild nedan. Du behöver logga in som administratör med Kassörs-ID 1 och ert lösenord för denna användaren. Sedan följer du instruktionerna ovan.Felsökning av Core3

Kontrollera om tjänsten i Cash IT Core är startad

  1. Öppna Cash IT Core Management Console genom att trycka på Windowsikonen där dina program ligger i bokstavsordning eller genom att söka fram programmet via förstoringsglaset.
    Felsökning av Core4
  2. Markera Instanshanterare.
  3. Kolla Aktuell status:, om det står Startad eller Stoppad fortsätt med punkt 4. Om det står Okänd fortsätt med punkt 5.
  4. Starta respektive stoppa tjänsten genom att trycka på knappen Starta och Stoppa.
    Felsökning av Core5
  5. Öppna Tjänster/Services genom att trycka på förstoringsglaset och skriv sedan in Tjänster eller Services. Om du inte har förstoringsglaset trycker du ner Windowsikonen och tangenten R på ditt tangentbord samtidigt, då öppnar du Kör/Run. Här skriver du services.msc och trycker på OK.
    Felsökning av Core6
  6. I Tjänster/Services letar du fram Cash IT Core Host Service och markerar den genom att trycka på den en gång.
  7. Här startar respektive stoppar du tjänsten. Du kan även högerklicka på Cash IT Core Host Service och välja Starta från den meny som kommer upp.
    Felsökning av Core7
  8. Om tjänsten Cash IT Core Host Service inte går att starta eller stoppa bör du starta om din dator, efter omstart följer du punkt 1 till 4 igen. Vid behov även punkt 5 till 7.

Kontrollera att rätt IP-adress är angiven i kassan samt ändra IP-adressen

Om Cash IT Core Managment Console (steg 4 i tidigare guide) och tjänsten Cash IT Core Host Service (steg 7 i tidigare guide) fungerar men du ändå inte får anslutning i kassan till Core kan problemet vara att IP-adressen på datorn är ändrad. Om denna dator står på samma nätverk som kassan följer du steg 1 till 5 nedan för att kontrollera och om om du behöver ändra IP-adressen steg 6 till 8.

Om datorn där Cash IT Core Management Console är installerat på ligger på ett annat nätverk så öppnar du en webbläsare på den datorn och går till webbadressen https://whatismyipaddress.com. När denna sida visas kommer du att se datorns IP-adress (externa ip-adress) efter ’IPv4’, du noterar denna och går vidare till steg 6 nedan.

  1. Kolla vilken IP-adress datorn där Cash IT Core Managment Console är installerad på har. Det gör du genom att öppna Kommandotolken. Tryck på förstoringsglaset och skriv sedan in cmd. Om du inte har förstoringsglaset trycker du ner Windowsikonen och tangenten R på ditt tangentbord samtidigt, då öppnar du Kör/Run. Här skriver du cmd och trycker på OK.
    Felsökning av Core4
    Felsökning av Core6
  2. När du öppnat Kommandotolken bör den se liknande ut som nedan bild.
    Felsökning av Core8
  3. Där markören är när du öppnar Kommandotolken skriver du ipconfig och trycker Enter på ditt tangentbord. Markören är alltid direkt efter namnet på personen som är inloggad på datorn.
    Felsökning av Core9
  4. Nu bör du bland annat få fram nedan information i Kommandotolken, datorns IP-adress finner du på raden IPv4 Address. Notera ner denna och ta med dig till kassan.
    Felsökning av Core10
  5. I Kassan loggar du först in som administratör med Kassörs-ID 1 och ert lösenord för denna användaren, sedan går du till fliken Cash IT Core.
  6. Tryck sedan på Komm.inställn.
  7. I rutan Serveradress ser du vilken IP-adress som kassan har till datorn med Cash IT Core Management Console på.
    a) Om IP-adressen inte stämmer överens med vad du såg i Kommandotolken i punkt 5 ändrar du den i kassan och trycker sedan på OK för att stänga rutan.
    b) Logga sedan ut ur kassan genom att trycka på runda ikonen och välj Logga ut från menyn som kommer upp. Svara Ja på frågan om du vill logga ut. Logga in igen och kolla om kassan nu får anslutning till Core. Om inte fortsätt till punkt 9 nedan.
    c) Om IP-adressen stämmer överens med vad du såg i Kommandotolken i punkt 5 gör du ingen ändring utan noterar portnumret och går vidare till punkt 1 i guiden Kontrollera att rätt port är angiven i kassan samt ändra port.

Kontrollera att rätt port är angiven i kassan samt ändra port

Om alla punkter ovan ser okej ut men kassan ändå inte har kontakt med Core är det sannolikt porten som Core kommunicerar med kassan genom inte är öppen i din brandvägg. Nedan finner du guide till hur du lägger till en regel i Windows defender-brandvägg för porten som kassan och Cash IT Core kommunicerar genom. Om du har en annan brandvägg i tillägg till Windows egna brandvägg behöver du även lägga till porten i denna. Instruktion för detta får du i programmet för brandväggen du valt att installera eller från dess leverantören.

  1. Öppna Windows Defender-brandväggen genom att trycka på förstoringsglaset och skriv sedan in brandvägg eller firewall. Om du inte har förstoringsglaset trycker du ner Windowsikonen och tangenten R på ditt tangentbord samtidigt, då öppnar du Kör/Run. Här skriver du wf.msc och trycker på OK.
    Felsökning av Core4
    Felsökning av Core11

  2. När du öppnat Windows Defender-brandväggen bör den se liknande ut som på nedan bild.
  3. Markera Regler för inkommande trafik.
  4. Kolla i kolumnen Regler för inkommande trafik om det finns en regel som heter något med Cash IT hoppar du fram till punkt 12.
  5. Om det inte finns någon regel för Cash IT så trycker du på Ny regel.
    Felsökning av Core12
  6. Nedan bild visar hur fösta sidan för att skapa ny regel ser ut, följ sedan listan under bilden.
    Felsökning av Core13

  7. Sida 1 – Regeltyp, bocka i Port och tryck på Nästa.
  8. Sida 2 – Protokoll och portar, bocka i TCP, Specifika lokala portar: och skriv i portnumret.
  9. Sida 3 – Åtgärd, bocka i Tillåt anslutningen och tryck på Nästa.
  10. Sida 4 – Profil, bocka i Domän, Privat och Offentlig och tryck på Nästa.
  11. Sida 5 – Namn, Fyll i Cash IT som namn och tryck på Slutför. Nu kan du testa att se om kassan fått kontakt med Core igen. Börja med att logga ut och in i kassan.
  12. Instruktion för att ändra port i redan skapad regel i Windows Defender Brandvägg. När du hittat en regel som heter något med Cash IT ser du vilken port som regeln avser i markerad kolumn nedan.
    Felsökning av Core14
  13. Stämmer denna överens med porten i kassan samt i Cash IT Core enligt nedan bild sätter du kassan Offline genom att följa instruktionen i guiden Sätt kassan i offlineläge och kontaktar vår support.
    Felsökning av Core15
  14. Stämmer porten inte överens på alla ställen ändrar du där det felar, för att ändra i regeln i brandväggen gör du enligt nedan.Välj flik Protokoll och portar, ange ny port och tryck på Verkställ.
    Felsökning av Core16
  15. Får kassan ändå inte kontakt med Core efter detta sätter du kassan Offline genom att följa instruktionen i guiden Sätt kassan i offlineläge och kontaktar vår support.